Bezpłatna gazeta kulturalo-informacyjna: Grodzisk Mazowiecki, Milanówek, Podkowa Leśna, Zabia Wola, Baranów, Jaktorów, Brwinów, Otrębusy

Konferencja pośredników już po raz dziewiąty

2011-08-04

Porozumienie amerykańsko-polskie, podpisane  w Konsulacie Generalnym RP w Chicago w  listopadzie 2010 roku, oprócz korzystania z Ogólnopolskiego Systemu Wielokrotnego Oferowania Nieruchomości (MLS), pozwoliło polskim pośrednikom bardziej nowatorsko spojrzeć na swoją pracę.

zdjęcie główne

Pośrednik - wizerunek w biznesie, pod takim hasłem odbyła się IX Konferencja Uczestników Rynku Nieruchomości, zorganizowana przez Warszawskie Stowarzyszenie Pośredników w Obrocie Nieruchomościami (WSPON) i Chicago Association of Realtors (CAR).  Podczas spotkania odnowiono ponad dziewięcioletnią współpracę, a jednym z uczestników i sponsorów konferencji była firma PL Nieruchomości. Goście wymieniali swoje poglądy, zadawali pytania i uczestniczyli w dyskusjach.

Konferencja rozpoczęła się od przyznania nagród i statuetek dla najbardziej zasłużonych pośredników, działających społecznie w obrębie rynku nieruchomości. W tym roku otrzymali je  prezes WSPON Tomasz Branecki, przewodnicząca Komisji PR WSPON Renata Nocuń-Górska, członkini Komisji Etyki Ewa Kostrzewa, sekretarz Komisji Etyki Piotr Siadek oraz rzecznik prasowy WSPON Jerzy Sobański. Wyróżniono także  Olimpię Bronowicką, Janusza Irackiego, Jacka Galusa, Ninę Kuczyńską, Dorotę Dziki i Tadeusza Drwięga. Miano honorowego członkowstwa  WSPON otrzymał chicagowski pośrednik Don Pasek.

Pośrednik coraz bardziej poszukiwany

Porozumienie amerykańsko-polskie, podpisane  w Konsulacie Generalnym RP w Chicago w  listopadzie 2001 roku, oprócz korzystania z Ogólnopolskiego Systemu Wielokrotnego Oferowania Nieruchomości (MLS), pozwoliło polskim pośrednikom bardziej nowatorsko spojrzeć na swoją pracę.  Dzięki organizowanym przez WSPON wyjazdom do Chicago, niejeden z nich poszerzył horyzonty o sposobach myślenia w  wykonywanym zawodzie. Można tu wymienić kreowanie wizerunku, udokumentowane kompetencje, a także tworzenie organizacji zawodowej, mającej wpływ na polskie prawo na  rynku nieruchomości.  
Po podpisaniu umowy odbyła się dyskusja na temat pośredników amerykańskich, którzy uczestniczą w ponad 80 proc. transakcji na rynku. Jak odnosi się taki sukces? Okazuje się, że poprzez stawianie klienta na pierwszym miejscu, co pozwala na jego pewność powierzenia swoich spraw profesjonaliście i wiarę w to, że pośrednik bezbłędnie przeprowadzi transakcję od początku do końca.
– Zawodowe   przygotowanie pośredników w kwestii zakupu i sprzedaży nieruchomości, pozwala wybrać jak najlepsze rozwiązania.  Korzystają oni bowiem z wielu opcji i wariantów, po których przedstawieniu pozostawiają wybór samemu klientowi, który  nie posiada wiedzy  związanej z dokumentacją, kwestiami prawnymi czy współpracą z bankiem jako kredytodawcą. Dzięki temu klient oszczędza mnóstwo czasu i nie jest narażony na straty finansowe  – mówi Dariusz Uchorczak, prezes PL Nieruchomości.
Według badań opinii klientów o pracy pośredników, które przeprowadziło CAR - 85 proc. do 90 proc.  klientów jest zadowolonych z usług pośrednika, a 87 proc. jest zdecydowanych w przyszłości skorzystać z tych usług. Natomiast obecnie z usług biur pośrednictwa korzysta od 87 do 90  proc. społeczeństwa, a 81 proc. uważa, że pośrednicy są cennym źródłem informacji niezbędnych do zakupu nieruchomości. Podczas dyskusji poruszono także temat licencji zawodowej, jako gwarancji określonego standardu.

Marka z silnymi stronami Ciekawym punktem konferencji były wykłady, a wśród nich wykład notariusza Ryszarda Strzelczyka, który zaznaczył jak istotne dla osiągnięcia sukcesu są relacje pośrednika z  notariuszem. Rozmawiano też o budowaniu marki.
Janusz Iracki z firmy MAXON zwrócił uwagę na fakt, iż  rozpoznawalność marki to nie wszystko, bo żaden klient nie zapomni obietnic bez pokrycia. Jak podkreślił, każdą firmę powinny wyróżniać silne strony, co zabezpieczy ją przed konkurencją. 
Jednym z takich mocnych atutów mogą być zlecenia trudnych spraw, których nie chcą się podjąć inne biura nieruchomości.  Zdarzają się domy, mieszkania czy działki z zadłużeniami komorniczymi, a klient stojąc przed wizją windykacji, nie potrafi się z tym uporać i traci nieruchomość. Pomoc pośrednika  w takiej sytuacji jest nieoceniona, bo pokazuje sposoby działania i drogę wyjścia. Jest bowiem czas, że można coś sprzedać czy zrobić aby zmniejszyć dług i uratować chociaż część mienia. Jeśli nie wie się o takich możliwościach  dochodzi do utraty wszystkiego.

Nie rezygnują z trudnych wyzwań

Jak mówi Dariusz Uchorczak, ludzie mają do ich firmy zaufanie, ponieważ  zakres ich działań obejmuje także sprawy trudne, a czasem beznadziejne. 
– Problemem  ludzi na rynku nieruchomości często jest to, że nie potrafią realnie spojrzeć na fakty, tylko odsuwają sprawę myśląc, że jakoś to będzie.  Niestety nie myślą o tym, że banki i windykatorzy  nie zapomną im długu, naliczą odsetki  i w efekcie przejmą nieruchomość – dodaje.
Przykładem załatwienia bardzo trudnej sprawy przez Pl Nieruchomości może być historia osoby, która otrzymała w spadku zadłużoną nieruchomość z wielką niewiadomą ze strony prawnej.
– To wymagało bardzo dużego zaangażowania z naszej strony. Klientka odziedziczyła zadłużony dom jako całość, lecz w księdze wieczystej akt własności opiewał na kilka rodzin, figurowały także inne numery działek. Wyjaśnialiśmy wszystkie sprawy, tak aby obiekt w końcu można było bezpiecznie sprzedać.  Monitorowaliśmy sprawy w urzędach, ponieważ sami nadzorowaliśmy podział.  To było trudne wyzwanie, ale doprowadziliśmy sprawę do końca. Wątpię czy  właścicielce udałoby się samej tego wszystkiego dokonać – mówi Bożena Milewska, manager PL Nieruchomości w Milanówku.

Zmiany w prawie i konkretny image

W trakcie spotkania wieloletnia pośrednik i wykładowca Małgorzata Bar opowiedziała  o najważniejszych zmianach legislacyjnych i prowadzenia agencji nieruchomości w 2011 roku.
Nie zabrakło porad znanej stylistki Moniki Jaruzelskiej, która  przybliżyła kilka zasad klasycznej elegancji, uświadamiając jak  wielką rolę odgrywa wygląd zewnętrzny pracownika. Okazuje się, że w image pracownika powinno się przywiązywać uwagę nie tylko do stonowanych barw ale i m.in. do  długości poszczególnych części garderoby, rodzaju obuwia, koloru paska  czy długości włosów lub męskiego zarostu. 
Pod koniec, oficjalne spotkanie przerodziło się w część rozrywkową. Goście przenieśli się do stołów zastawionych smakołykami,  a potem  bawili do białego rana.

Anita Mayal